دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 مرداد 1402 - 10:44

بحران در تل آویو؛ تنش در مرز لبنان

بیشترین کناره‌گیری ها و استعفاها در ارتش رژیم صهیونیستی از میان افسران نیروی هوایی بوده است و از همین رو نیز بیشترین ضربه و کاهش توان ارتش رژیم صهیونیستی متوجه نیروی هوایی این رژیم است. این کاهش توان ارتش باعث شده تا برخی تحلیلگران پیش بینی کنند که در صورت وقوع یک جنگ یا درگیری، ارتش توان پاسخگویی و مقابله با تهدیدات علیه تل آویو را نخواهد داشت.
کد خبر : 14793

پایگاه رهنما:

همزمان با بحران و تنش داخلی که این روزها دامن صهیونیست‌ها در تل آویو را گرفته است، مقامات صهیونیستی به شدت نگران تحولات در مرزهای شمالی و در مجاورت لبنان هستند. ارتش رژیم صهیونیستی بدلیل موج استعفاها و کناره گیری‌ها در ضعیف ترین وضعیت خود به سر می‌برد و به اذعان بسیاری از مقامات تل آویو، ارتش توان بازدارندگی خود را از دست داده است. از هفت ماه پیش به این سو که نتانیاهو طرح خود برای تغییر قوانین قضایی را اعلام کرده، صدها هزار معترض به طرح او برای تغییر قوانین قضایی اعتراض کرده و حتی این مخالفت‌ها و اعتراضات به درون صفوف ارتش رژیم صهیونیستی نیز کشیده شده است، تا آن که برخی منابع گفته‌اند بیش از 10 هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش، جدایی و کناره گیری خود از فعالیت نظامی در صورت اجرای طرح نتانیاهو را اعلام کرده‌اند.

در این میان بیشترین کناره‌گیری ها و استعفاها در ارتش رژیم صهیونیستی از میان افسران نیروی هوایی بوده است و از همین رو نیز بیشترین ضربه و کاهش توان ارتش رژیم صهیونیستی متوجه نیروی هوایی این رژیم است. این کاهش توان ارتش باعث شده تا برخی تحلیلگران پیش بینی کنند که در صورت وقوع یک جنگ یا درگیری، ارتش توان پاسخگویی و مقابله با تهدیدات علیه تل آویو را نخواهد داشت.

تقویت توانمندی‌های حزب الله

این نکته را باید در نظر داشت که همزمان با آشفتگی در تل آویو، نیروهای مقاومت در لبنان به تقویت توان خود پرداخته‌اند. به تازگی روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز با اشاره به اینکه حزب الله لبنان توانسته سامانه‌های پدافندی خود را تقویت کند و توسعه دهد، نوشت: «ارزیابی‌های نظامی اسرائیل نشان می‌دهد که این جنبش در تلاش برای تأثیرگذاری بر قابلیت‌های هوایی اسرائیل، توانمندی‌های هوایی خود را به ویژه از طریق هواپیماهای بدون سرنشین دو برابر کرده است.» بر اساس این گزارش، تصمیم حزب الله برای فعال کردن سامانه پدافند هوایی SA۸ و SA۲۲ یک تغییر راهبردی اساسی از سوی حزب الله تلقی می‌شود، زیرا این جنبش به دنبال محدود کردن کار نیروی هوایی اسرائیل حتی در زمان آرامش است. معاریو همچنین در ادامه به این مسئله اشاره کرد که حزب الله لبنان در سال ۲۰۱۹ در واکنش به این حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، تلاش کرد که با موشک سام – ۸ یک پهپاد اسرائیلی از نوع هرمس ۴۵۰ را که حین مأموریت جمع آوری اطلاعات بود هدف قرار دهد و این شروع تهدید حزب الله برای سرنگونی پهپادهای اسرائیلی بود.

چادرهای دردساز حزب الله برای شهرک نشینان

از سوی دیگر  به تازگی رسانه های رژیم صهیونیستی در گزارش های مختلفی از برپایی چند چادر توسط حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی با این رژیم، به شدت ابراز نگرانی کرده اند. در این راستا، شبکه کانِ اسرائیل در گزارشی مدعی شده که حزب الله لبنان چادرهای خود را در عمق 30 متری اراضی اشغالی برپا کرده و کماندوهای این گروه نیز در آن حضور دارند. این شبکه در ادامه گزارشش، استفاده از ژنراتورهای برق در چادرهای مذکور را نشانه‌ای بر اراده حزب الله لبنان جهت حضور دائمی در منطقه توصیف کرده است. در این راستا، شماری از سیاستمداران اسرائیلی به ویژه در پارلمان این رژیم خواهان واکنش قاطع دولت بنیامین نتانیاهو به اقدام جدید حزب الله لبنان در مناطق مرزی با این رژیم شده اند. البته که شمار قابل ملاحظه ای از شهرک نشینان صهیونیست نیز از حضور نیروهای حزب الله لبنان در مناطق نزدیک به خود به شدت ابراز وحشت و نگرانی می کنند.

در همین ارتباط نیز، «موشه داویدوویچ»، رئیس انجمن روسا و مسئولان شهرک های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی اذعان کرده است که شهرک‌نشینان اسرائیلی به خاطر نصب این چادرها، به شدت دچار نگرانی شده‌اند و وحشت زیادی را در میان آنان به وجود آورده است. خبرگزاری شهاب به نقل از داویدوویچ گزارش داد، ارتش رژیم صهیونیستی این چادرها را جمع‌آوری نکرده و این مسئله نشانگر این است که جبهه داخلی این رژیم، برای جنگ آماده نیست؛ کما اینکه ارتش صهیونیست، از نصب این چادرها توسط حزب الله جلوگیری نکرده است.

رسانه اسرائیلی: هر لحظه منتظر جنگ در شمال هستیم

نگرانی صهیونیست‌ها از مرزهای شمالی همزمان با آشفتگی در تل آویو تا بدان حد زیاد است که شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده است که هر لحظه احتمال وقوع بحران امنیت در طول مرز شمالی (فلسطین اشغالی) وجود دارد. ر این شبکه عبری‌زبان در گزارش خود تأکید کرد: نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل خود را برای وقوع بحران امنیتی در طول مرز شمالی آماده می‌کنند که علت اصلی آن تحولات اجتماعی و سیاسی داخلی اسرائیل است. به‌زعم کارشناسان این شبکه صهیونیستی، حزب‌الله به‌دنبال استفاده از نقطه‌ضعف بسیار بزرگی است که در رژیم اسرائیل پدیدار گشته است و آن را فرصت مناسبی برای وارد کردن ضربه زیان‌آور می‌داند.

در سایه انتشار این اخبار، بنیامین نتانیاهو امروز در آغاز نشست کابینه به رویکرد تهدیدآمیز خود ادامه داده به‌خلاف گزارش رسانه‌ها و ابراز نگرانی کارشناسان، ادعا کرد: تهدیدهای خارجی ما را به هراس نمی‌اندازد و از دبیرکل حزب‌الله می‌خواهم که قدرت ما را نیازماید. در همین راستا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد: در صورت وقوع جنگ، لبنان را به عصر حجر باز خواهیم گرداند!

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات